Miesto dviratis
Pagrindinės savybės
Miesto dviratis (city/utility/roadster/comfort bicycle) skirtas kasdieniam naudojimui trumpais atstumais mieste: į darbą, apsipirkti ir pan. Naudojamas ne sportui, o praktiniam kasdieniam važinėjimui. Nedideliu greičiu važiuoti juo itin patogu. Puikiai tinkamas pervežti nedidelius krovinius, pirkinius. Šio tipo dviračiai yra labiausiai paplitę visame pasaulyje. Jis ekonomiškas, patvarus, nereiklus. Nors pavadinimas yra miesto dviratis, tačiau jis puikiai tinka ir kaimo keliams. Šiaip jis nedaug kuo skiriasi nuo turistinio dviračio, tik yra sunkesnis ir turi mažiau pavarų, todėl kopiant į kalną, ypač jei gabenate bagažą, dviratis su daugiau pavarų tiks labiau.
Panašūs dviračiai
Jei mėgstate stipriau paminti ir nebijote mindami suprakaituoti, tuomet jums gali labiau tikti turistinis, fitnesas ar hibridinis dviratis. Pastarasis labiau tinka jei daugiausiai ketinate važinėti prastesniais, neasfaltuotais keliais. Fitnesas tinka jei labiau mėgstate greitį.
Rėmas ir komponentai
- Rėmas – stabilus ir tvirtas. Sėdėsena statmena, patogi. Važiuojant gerai matyti aplinka, kliūtys.
- Ratai dideli (28 colių) arba vidutiniai (26 colių).
- Padangos plačios ar vidutinio pločio (37 – 44 mm), nedidelio protektoriaus. Už kalnų dviračio padangas jos siauresnės (todėl greitesnės), o už plentinio – patvaresnės.
- Dviratyje būna viena pavara arba 3 vidinės pavaros. Kartais jų būna 7-8 arba net 11. Pavarų diapazonas nedidelis, bet važinėjant mieste nedideliu greičiu tiek pavarų visiškai pakanka, o vidiniam pavarų mechanizmui nereikia jokios priežiūros.
- Stabdžiai dažniausiai būgniniai (stabdomi koja minant pedalą atgal). Kaip ir vidinėms pavaroms, šiems stabdžiams taipogi nereikia jokios priežiūros.
- Vairo rankenos lenktos į šalis – toks vairas ne itin tikslus, tačiau stabilus, jį nesunku vairuoti viena ranka.
- Sėdynė plati ir minkšta. Dviratis turi atraminę kojelę, priekinę bei galinę lempas, paprastai prijungtas prie dinamo. Pakabinamame krepšyje patogu vežti pirkinius, o atkabinus – nusinešti. Dažnai turi įmontuotą, patogiai užrakinamą ir atrakinamą spyną.
- Purvasaugiai – ilgi, gerai uždengiantys ratus, grandinė – pilnai ar iš dalies paslėpta po grandinės gaubtu, todėl miesto dviračiu galima važiuoti bet kokiu oru kasdieniais drabužiais nebijant jų sutepti.
Kaina
Visi komponentai orientuoti į tvirtumą, saugumą ir patvarumą. Miesto dviratis paprastai sveria apie 15 – 20 kg. Naujausi technologiniai pasiekimai naudojami retai, todėl jo kaina būna nedidelė (700 – 2000 litų), eksploatacija taip pat kainuoja nedaug.
Turistinis dviratis
Pagrindinės savybės
Turistinis dviratis (touring/trekking bicycle) skirtas turistinėms kelionėms. Juo patogu važiuoti ilgus nuotolius su daug bagažo. Sėdėsena statesnė už plentinio dviračio, todėl važiuoti patogiau nei su plentiniu. Turistinio dviračio nebūtina smarkiai minti, kad sėdint nepaskaustų nugara ir rankos. Tačiau sėdėsena ne tokia statmena, kaip miesto dviračio, todėl patogiau įveikti ilgus nuotolius. Tai ypač aktualu jei kelionė trunka visą dieną ar net ilgiau. Paprasčiausi kelioniniai dviračiai iš esmės yra hibridiniai dviračiai, tik sukomplektuoti su daugybe įvairiausių priedų, pradedant purvasaugiais ir bagažine, o baigiant atramine kojele ir lempomis. Pirkti dviratį sukomplektuotą su visais priedais visuomet bus pigiau nei pirkti pliką dviratį be nieko, o priedus susipirkti atskirai.
Panašūs dviračiai
Jei jums nepakanka turistinio dviračio greičio, verta pagalvoti apie ciklokrosą ar apie fitnesą, kuriems galima uždėti bagažinę. Ilgoms daugiadienėms ekspedicijoms jie gal ir nebus tinkami, tačiau mėgstantys sportišką stilių juos įvertins. Jei neketinate leistis į tolimas keliones ir norite praktiško ilgaamžio dviračio, dėl kurio nereikia sukti sau galvos, tuomet verta pagalvoti apie miesto dviratį. Jei ketinate keliauti ten, kur dar nebuvo įžengusi žmogaus koja, tuomet jums gali prireikti kalnų dviračio.
Rėmas ir komponentai
- Rėmas tvirtas, bazė ilga. Apatine šakė pailginta, kad kojos nekliudytų bagažo minant pedalus.
- Tvirtos konstrukcijos ratai (36 – 40 stipinų) yra pajėgūs gabenti didelį svorį (25 – 30 kg, kartais iki 50 kg).
- Padangos vidutinio pločio ar plačios (37 – 44 mm), mažo ar vidutinio protektoriaus.
- Priekyje dažnai turi amortizatorių. Būna modelių ir be amortizatorių, bet amortizatoriai vis labiau populiarėja.
- Pavarų diapazonas platus (3×9, rečiau 3×8), dažnai turi daug žemų pavarų, kurių prisireikia vežant daug sunkaus bagažo.
- Dažniausiai naudojami svirtiniai stabdžiai, nes jie patvarūs, juos galima naudoti su įvairaus pločio padangomis. Prisireikus juos lengva reguliuoti ir remontuoti netgi su paprastais įrankiais. Diskiniai stabdžiai naudojami rečiau, nes jų priežiūra sudėtinga, remontui reikia specialių įrankių, reikia turėti atsarginio stabdžių skysčio. Nepaisant to, diskiniai stabdžiai pastaraisiais metais vis labiau populiarėja.
- Vairas dažniausiai tiesus. Ilgesnėms kelionėms naudojamas žemyn riestas plentinio dviračio vairas arba horizontaliai į šonus užriestas turistinis vairas. Riestas vairas turi daugiau padėčių rankoms laikyti, todėl mažiau pavargsta dviratininko riešai, rankos, kaklas, sprandas ir nugara. Be to, ant riesto turistinio vairo yra pakankamai laisvos vietos įvairiems kelionės pagalbiniams įtaisams pritvirtinti: lempoms, žemėlapiui, krepšiui, kompasui, išmaniajam telefonui ir pan.
- Daug priedų: turistinis dviratis paprastai iš galo ir iš priekio turi bagažines, taip pat laikiklius gertuvėms, pompai, purvasaugiams, lempoms, dėklą įrankiams ir atsarginėms dalims. Dažnai turi dinamą. Visos šios dalys būna jau įskaičiuotos į bendrą dviračio kainą.
Kaina
Turistinis dviratis nenaudojamas varžybose, todėl rėmas ir komponentai orientuoti ne į lengvumą ir tikslumą, o į patogumą ir tvirtumą. Šis dviratis dažniausiai pigus (1500 – 3000 litų), tačiau netgi standartinis komplektas dažnai montuojamas su daugybe papildomų komponentų, kurie, priklausomai nuo kokybės, kainą gali gerokai kilstelėti (netgi iki 5000 litų).
Hibridas
Pagrindinės savybės
Hibridas (hybrid bicycle/crossbike) yra universalus viskam tinkantis dviratis, skirtas bet kokiems keliams, tiek miestui, tiek užmiesčiui, tiek bekelei. Jo konstrukcijai buvo paimtos populiariausios kalnų, miesto ir turistinio dviračių savybės. Gautas dviratis pasižymėjo universalumu, tačiau neteko kai kurių specifinių savybių. Iš visų dviračių pradedančiajam labiausiai tinkamas būtent hibridas. Su patirtimi jūs vis labiau jausite, kur daugiausia važinėjate – gal klajojate gamtoje miško takais, o gal kas rytą lenktyniaujate maršrutu darbas-namai, o gal nuolatos leidžiatės į tolimas daugiadienes keliones. Tuomet įsigysite labiau jūsų poreikius atitinkantį dviratį. Galbūt netgi ne vieną.
Rėmas ir komponentai
- Rėmas tvirtas, paveldėtas iš kalnų dviračio, sėdėsena gana statmena, patogi.
- Ratai dideli (28 colių), bet tvirti (36 stipinų), skirti greitesniam važiavimui nei kalnų dviračio ratai.
- Padangos panašesnės į kalnų dviračio, jos būna vidutinės ar plačios (32 – 44 mm), vidutinio protektoriaus.
- Dažnai turi nedidelį (50 – 60 mm) užrakinamą priekinės šakės amortizatorių.
- Pavarų diapazonas platus, kaip ir turistinio dviračio (3×9, rečiau 3×8).
- Centrinė ašis pakelta nuo žemės, todėl pedalai nekliūna važiuojant per kliūtis.
- Stabdžiai arba svirtiniai, kaip turistinio, arba diskiniai, kaip kalnų dviračio. Pastarieji kasmet vis labiau ir labiau populiarėja.
- Kaip ir kalnų dviračio, vairas tiesus, juo galima tiksliai ir tvirtai valdyti dviratį.
- Turi laikiklius purvasaugiams, lempoms, bagažinei, gertuvėms, bet šiuos komponentus paprastai reikia įsigyti atskirai. Jei tikrai žinote, kad norėsite šių dalykų, tuomet verta pagalvoti apie turistinį dviratį, kuriame dažniausiai viskas įeina į standartinį komplektą.
Kaina
Dėl savo universalumo šis dviratis paprastai būna skirtas pradedantiesiems bei retai važinėjantiems dviratininkams. Todėl jo komponentai orientuoti į paprastumą ir patvarumą, kaip ir miesto dviračio. Hibridas būna nebrangus, jo kaina svyruoja nuo 1500 iki 2500. Aukščiausios klasės hibrido kaina gali siekti 4000 litų.
Plentinis dviratis
Pagrindinės savybės
Plentinis dviratis (road/racing bicycle) skirtas važiuoti didelius atstumus geru keliu. Jis skirtas greičiui ir tik greičiui. Šiuo dviračiu važiuojama dviračių lenktynėse, tokiose kaip Tour de France, o jo konstrukciją reguliuoja sporto organizacija UCI. Pvz., reikalaujama, kad dviračio svoris būtų ne mažesnis nei 6,8 kg. Plentiname dviratyje dėl greičio atsisakyta komforto. Vairo atžvilgiu sėdynė iškelta labai aukštai, todėl sėdima žemai pasilenkus. Dviratininko svoris remiasi ne į sėdynę, o į pedalus.
Panašūs dviračiai
Jei nesate pasiruošę maksimaliam plentinio dviračio greičiui, tuomet galite išbandyti fitnesą. Šis dviratis taip pat labai greitas, tačiau jo sėdėsena komfortiškesnė. Jei mėgstate greitį, tačiau norite važiuoti ne tik asfaltu, bet ir žvyrkeliais ar miško takais, tuomet jums tiks ciklokrosas. Jei ketinate rimtai sportuoti, pagalvokite apie kitus plentinio dviračio šeimos narius: treko, atskiro starto ir triatlono dviračius.
Rėmas ir komponentai
- Rėmas itin lengvas ir standus, dviratininko raumenų energiją efektyviai paverčia į riedėjimo energiją.
- Ratai dideli (28 colių), pritaikyti greičiui. Ratlankiai labai lengvi.
- Padangos labai siauros (18 – 23 mm) ir lengvos, be jokio protektoriaus. Ratlankius ir padangas gali pažeisti net nedidelės kliūtys.
- Siekiant pagerinti aerodinamines dviračio savybes, stipinai dažnai būna plokšti, jų nedaug (16 – 24).
- Plentiniame dviratyje amortizatorių nėra, o padangos kietai pripūstos (apie 8 barus), todėl važiavimas kietas, jautrus kelio dangos nelygumams.
- Pavarų daug (2×11, 2×10, kartais 3×10), todėl galima labai tiksliai parinkti pastangas atitinkančią pavarą, bet jos viena nuo kitos skiriasi labai nežymiai, jų diapazonas nedidelis. Šito visiškai pakanka važiuojant lygia asfalto danga, tačiau nepritaikyta važiuoti bekele.
- Lengvi žnypliniai stabdžiai stabdo didele jėga, tačiau sunku tiksliai dozuoti stabdymo jėgą. Šie stabdžiai tinka tik siauram ratui.
- Vairas – žemyn riestomis rankenomis, nuleistas gerokai žemiau negu sėdynė, todėl dviratininkas važiuoja pasilenkęs, aerodinaminėje sėdėsenoje.
- Pedalai būna prisegami prie batų, todėl galima minti ne tik leidžiant koją žemyn, bet ir keliant aukštyn.
- Nėra nei purvasaugių, nei bagažinių. Vienintelis krovinys, kurį gali vežti plentinis dviratis, yra gertuvė vandeniui.
Kaina
Visi komponentai orientuoti į mažą svorį, todėl gali būti netgi labai brangus. Paprasčiausias modelis kainuoja nuo 2500 iki 5000 litų. Aukščiausios klasės modelyje naudojami patys naujausi technologiniai pasiekimai: anglies pluošto medžiagos, elektroninė pavarų sistema ir kt., todėl jo kaina gali siekti 20 000 – 25 000 litų.
Ciklokrosas
Pagrindinės savybės
Ciklokrosas (CX/cyclocross bicycle) skirtas greitai važiuoti nesudėtinga bekele, miško takais, prastais keliais. Ciklokrosas iš esmės yra plentinis dviratis, kuriam buvo pritaikyti bekelės ratai. Šie ratai platesni už plentinius ratus, todėl rėmo šakės buvo praplatintos, pritaikytos tokiems ratams. Stabdžiai iš siaurų žnyplinių buvo pakeisti į platesnius svirtinius stabdžius. Pagrindinis ir vienintelis ciklokroso skirtumas nuo plentinio dviračio yra ratai. Užtenka pasikeisti ratus ir jis per keletą akimirkų gali atvirsti atgal į plentinį dviratį. Turint dvi poras ratų (plentinius ir bekelės) ciklokrosą galima patogiai naudoti ir kaip patį tikriausią plentinį, ir kaip greitą bekelės dviratį. Praplatinus rėmą atsirado daugiau vietos ne tik platesnėms padangoms, bet ir purvasaugiams. Su jais ciklokrosas gali pasidaryti tinkamas ir miestui, nes į darbą galima atvažiuoti nesusipurvinus drabužių. Ciklokrosas gali turėti laikiklius bagažinei montuoti. Pritvirtinus bagažinę jis gali tarnauti kaip turistinis dviratis.
Panašūs dviračiai
Jei ketinate važinėti sudėtingomis bekelės trasomis, tuomet verta pagalvoti apie tikrą kalnų dviratį.
Rėmas ir komponentai
- Rėmas lengvas, panašus į plentinio dviračio, tačiau rėmo bazė šiek tiek ilgesnė, sėdynės vamzdžio kampas nuožulnesnis. Sėdėsena aerodinaminė, tačiau šiek tiek statesnė ir patogesnė.
- Ratai yra tokio pat dydžio (28 colių), kaip plentiniai, tačiau padangos gerokai platesnės (28 – 37 mm), vidutinio ar didelio protektoriaus, skirtos važiuoti bekele.
- Pavaros taip pat panašios (3×10, 2×10 ar 2×11), tik paprastai jos šiek tiek žemesnės už plentinio, nes bekelei reikia daugiau žemų pavarų.
- Stabdžiai svirtiniai. Jie tinka įvairių pločių padangoms, su jais lengva dozuoti stabdymo jėgą. Stabdžių ir pavarų trosai paprastai tvirtinami ne ant apatinio, o ant viršutinio vamzdžio, todėl neprikaupia purvo važiuojant bekele, be to, prisireikus taip patogiau pernešti dviratį per nepravažiuojamas kliūtis.
- Vairas toks pat kaip plentinio dviračio, jo viršuje kartais būna papildomos stabdžių rankenėlės.
- Pedalai prisegami prie batų.
Kaina
Ciklokroso komponentai paprastai būna aukštesnės klasės negu pigiausio plentinio dviračio, todėl apatinis kainų rėžis yra aukštesnis. Tačiau ciklokroso rėmas negaminamas iš brangiausių anglies pluošto medžiagų, todėl net geriausio ciklokroso kaina nepasiekia tokių aukštumų kaip brangiausio plentinio dviračio. Jis kainuoja nuo 3500 iki 12 000 litų.
Fitnesas
Pagrindinės savybės
Fitnesas (fitness/flat bar road bicycle) skirtas greitai nuvažiuoti nedidelius ar vidutinio ilgio atstumus mieste ir užmiestyje. Tai gana naujas dviračių tipas. Jis užima tarpinę padėtį tarp hibridinio ir plentinio dviračių. Šis dviratis skirtas važiuoti greitai, panašiai kaip ir plentinis, tačiau neilgus atstumus, todėl sėdėsena skiriasi. Ji statesnė, patogesnė, panaši į hibridinio dviračio. Tokia sėdėsena nėra skirta minti labai greitai ir labai toli. Vis dėlto, šis dviratis pasižymi agresyviu ir veržliu važiavimo stiliumi, o gerame kelyje lenkia bet kurį hibridą ir nusileidžia tik plentiniui dviračiui. Juo lengva įveikti nuotolius iki 10 km ir daugiau, todėl tinkamas kasdieniam važinėjimui mieste, į darbą ir pan.
Panašūs dviračiai
Fitneso dviratis tinkamas naudoti ir kaip lengvasvoris turistinis dviratis, tačiau jei keliaujate dažnai, tikras turistas gali jums patikti labiau.
Rėmas ir komponentai
- Lengvas hibrido tipo rėmas su plentinio tipo ratais. Rėmo bazė ilgesnė nei plentinio, važiavimas stabilesnis.
- Ratai dideli (28 colių). Už hibrido ratus jie lengvesni ir silpnesni, o už plentinio – sunkesni ir tvirtesni. Turi 20-36 stipinų.
- Padangos vidutinės (32-37 mm) arba siauros (23-28 mm), skirtos didesniam greičiui. Dažniausiai be protektoriaus.
- Pavaros aukštos, panašios į plentinio, bet priekyje turi trečią žvaigždę, todėl fitneso dviratyje pakanka žemų pavarų (3×9, rečiau 3×8 ar 3×10).
- Stabdžiai svirtiniai, tinka įvairaus pločio padangoms, lengvai reguliuojami.
- Vairas tiesus. Juo patogu tiksliai valdyti dviratį. Tačiau ant vairo yra galima tik viena rankų padėtis, o su riestu plentiniu vairu kūno ir rankų padėčių yra kur kas daugiau. Todėl ant fitneso kartais dedamas ir riestas plentinis vairas, ypač jei važiuojami ilgesni atstumai. Tuomet vairas iškeliamas aukštai, kad sėdėsena būtų patogi, ne per žema.
- Kaip ir hibridiniame dviratyje, yra laikikliai purvasaugiams, bagažinei.
- Sveria apie 10-13 kg, už plentinį dviratį sunkesnis 2-4 kg.
Kaina
Fitneso komponentai nedaug kuo skiriasi nuo hibrido, todėl jų ir kaina panaši (1500 – 2500). Aukštesnės klasės fitnesas gali būti komplektuojamas su brangesniais plentinio dviračio komponentais, todėl viršutinis kainų rėžis didesnis (iki 5000 litų).
Treko dviratis
Pagrindinės savybės
Treko dviratis (track/fixed gear bicycle) skirtas varžyboms velodrome. Šis dviratis yra pats greičiausias tačiau kartu jis ir labai jautrus kelio dangos kokybei. Juo važiuojama tik gerai paruoštame atvirame ar uždarame treke (velodrome). Iš esmės tai plentinis dviratis, tik su kai kuriais patobulinimais: nuo jo buvo nuimti stabdžiai ir pavaros. Treke nėra kalnų, todėl skirtingos pavaros nereikalingos, be to, pavarų perjunginėjimui būtų gaištamas laikas, o trumpose treko distancijose svarbi kiekviena sekundės dalis. Šio dviračio vienintelė pavara yra fiksuota, t.y. jei dviratis juda, dviratininkas negali nustoti minti. Dėl to važiuoti treko dviračiu reikia ypatingų įgūdžių. Stabdžių taipogi buvo atsisakyta. Norint su treko dviračiu pasirodyti už velodromo ribų, būtina užsidėti bent jau priekinį stabdį. Toks dviratis, pritaikytas miestui, dar vadinamas fiksuotos pavaros dviračiu. Dėl savo išskirtinumo ir minimalistinio stiliaus fiksuotos pavaros dviračiai pastaruoju metu darosi madingi mieste.
Rėmas ir komponentai
- Rėmas itin kietas, nelankstus, pritaikytas visą mynimo energiją perduoti į ratus. Tuo pačiu jis yra ir ypatingai lengvas, pagamintas iš pačių lengviausių medžiagų.
- Priekinė šakė beveik statmena, dviratis jautriai reaguoja į vairo judesius.
- Galinė šakė siaura (120 mm), tad tinka tik siauri ratai.
- Treko dviračio ratai dideli (28 colių) ir labai lengvi. Dėl aerodinaminių savybių jie turi vos kelis plačius stipinus arba vietoje jų vieną didelį diską.
- Padangos siauros (18 – 24 mm) ir itin kietai pripūstos (8 – 14 barų), be protektoriaus.
- Neturi pavarų sistemos – tik viena fiksuota pavara.
- Nėra ne tik pavarų, bet ir stabdžių. Treke kliūčių nėra, todėl stabdžiai čia nereikalingi. Jei norėsite išvažiuoti į miestą, tuomet teks papildomai užsidėti stabdžius. Kaip ir plentiniame dviratyje, čia naudojami žnypliniai stabdžiai.
- Vairas labai žemas, o bazė trumpa, todėl sėdėsena labiausiai aerodinaminė iš visų dviračių tipų.
- Centrinė ašis pakelta aukščiau nei plentiniame dviratyje, kad pedalai nekliūtų už išgaubto velodromo tako.
- Galinis ratas į šakės laikiklius įsistato iš rėmo galo, todėl grandinės įtempimą patogu reguliuoti net ir be pavarų sistemos.
Kaina
Fiksuotos pavaros dviračio, skirto miestui, konstrukcija gana paprasta, jis neturi pavarų sistemos ir kitų brangių komponentų. Kainuoja apie 1000 – 2000 litų. O štai varžyboms treke skirto dviračio rėmas ir komponentai orientuoti į maksimalų lengvumą, todėl kainuoja panašiai kaip aukšto lygio plentinis dviratis: 3000 – 10 000 litų.
Atskiro starto dviratis
Pagrindinės savybės
Atskiro starto dviratis (time trial bicycle) skirtas važiuoti atskiro starto varžybose. Šių varžybų metu dviratininkai važiuoja atskirai, jiems draudžiama važiuoti už kitų dviratininkų nugaros. Varžybos nėra labai ilgos, tad komfortas buvo paaukotas vardan konstrukcijos aerodinamiškumo. Atskiro starto varžybų dviratis labai panašus į triatlono dviratį. Skiriasi tik kai kurie techniniai reikalavimai. Didžiausias skirtumas yra triatlono dviračio statesnis sėdynės vamzdis ir labiau į priekį išlindusi sėdynės nosis. Atskiro starto varžybų dviračių konstrukcijos reikalavimus reglamentuojanti organizacija UCI neleidžia tokio status vamzdžio, o sėdynės nosis turi būti bent 5 cm už centrinės ašies. Yra sėdynių, kurias įtaisius vienaip, dviratis atitinka UCI reikalavimus plentui, o įtaisius kitaip – ITU reikalavimus triatlonui.
Rėmas ir komponentai
- Rėmas panašus į plentinio dviračio, tik kietesnis ir žemesnis. Rėmo vamzdžiai plokščios formos.
- Ratai dideli (28 colių), aukšto profilio (40 mm ir daugiau).
- Padangos siauros (18-23 mm), protektoriaus nėra.
- Stipinų nedaug, dažniausiai dedami vos keli platūs stipinai (vadinamasis propeleris) arba diskas.
- Pavarų daug (2×10, 2×11) jos aukštesnės nei plentinio, nes važiuojama labai greitai.
- Vairas nuleistas žemai, pailgintas, į jį galima atsiremti alkūnėmis ir visu dilbiu. Toks vairas nėra patogus vairuoti, tačiau varžybose kliūčių ar kitų eismo dalyvių vis tiek nebūna.
- Žnypliniai stabdžiai tokie pat kaip plentinio dviračio.
- Sėdėsena beveik horizontali, mažinanti oro pasipriešinimą.
Kaina
Rėmui ir komponentams naudojamos pačios naujausios technologijos. Dėl ypatingo konstrukcijos aerodinamiškumo ir lengvumo šis dviratis būna itin brangus. Jis kainuoja 5000 – 20 000 litų.
Triatlono dviratis
Pagrindinės savybės
Triatlono dviratis (triathlon bicycle) skirtas triatlono varžyboms. Šiose varžybose, kaip ir atskiro starto varžybose, paprastai dalyviams draudžiama važiuoti už kitų dalyvių nugaros, dviratininkai važiuoja pavieniui. Todėl triatlono dviratis beveik nesiskiria nuo atskiro starto varžybų dviračio. Vienintelis skirtumas nuo atskiro starto dviračio yra statesnis sėdynės vamzdis ir labiau į priekį atsikišusi sėdynės nosis. Dėl tokios sėdėsenos mažiau apkraunami galiniai šlaunų raumenys, kurių prisireikia kitose triatlono rungtyse. Triatlono dviračių konstrukciją reglamentuojanti organizacija ITU leidžia daugiau technologinių naujovių nei UCI organizacija, reglamentuojanti plento, treko ir atskiro starto dviračių konstrukcijas, todėl su triatlono dviračiu draudžiama dalyvauti UCI varžybose. Jis naudojami tik triatlonui.
Rėmas ir komponentai
- Rėmas beveik toks, kaip atskiro starto: kietas, žemas, plokščias, aerodinaminis. Tik sėdynės vamzdis yra šiek tiek statesnis.
- Dideli (28 colių) aukšto profilio (40 mm ir daugiau) aerodinaminiai ratai su vienu diskiniu ar keliais plačiais stipinais (propeleriu).
- Padangos itin siauros (18 – 23 mm), be protektoriaus.
- Pavarų daug (2×10, 2×11), jos tokios pat kaip ir atskiro starto dviračio.
- Stabdžiai žnypliniai.
- Žemas, ilgas vairas. Turi pagalvėles atremti alkūnėms.
Kaina
Kaina tokia pati, kaip ir atskiro starto dviračio: 5000 – 20 000 litų.
Kalnų dviratis
Pagrindinės savybės
Kalnų dviratis (MTB/mountain bicycle) skirtas važiuoti bekele: žvyru, smėliu, purvu, miško takais, laukais, kalvota vietove. Gerame kelyje neefektyvus. Kalnų dviratis tvirtas, tiksliai valdomas, stabilus. Dėl įspūdingo, tvirto rėmo ir galingai atrodančių padangų su ryškiu protektoriumi, kalnų dviratis mėgstamas tiek pirkėjų, tiek pardavėjų. Visgi, jei galvojate apie savo pirmąjį dviratį, primygtinai siūlau neapsirikti. Jei tvirtai žinote, kad važinėsite ten, kur net pėsčiomis praeiti nelengva, vengsite asfaltuotų kelių ir dviračių takų, tuomet šis dviratis jums. Tačiau jei purvas, žvyras, smėlis ir šaknys nėra jūsų tikslas, tuomet jums yra grėsmė įsigyti lėtą gremėzdą, kurį bus sunku minti. Nusipirktas griozdas neteiks jums jokio malonumo, kai kiekvieną kartą išvažiavus į kelionę jūsų draugai mindami fitnesus pasišvilpaudami lengvai jus lenks ir ragins neatsilikti. O atlaikęs vieną sezoną įsigytas „įspūdingas galiūnas“ galiausiai leis savo dienas rūdydamas rūsyje. Neapsigaukite. Kalnų dviratis yra skirtas bekelei.
Panašūs dviračiai
Jei ketinate daugiausia laiko praleisti ant asfalto, o į bekelę išvažiuoti tik kartais, tuomet verta pagalvoti apie hibridą. Jei daugiausia laiko praleisite keliaudami, pagalvokite apie turistinį dviratį, kuris, ypač jei su priekiniu amortizatoriumi, kuo puikiausiai rieda bet kuriuo žvyrkeliu ar miško keliuku. Jei tikrai apsisprendėte mesti iššūkį gamtos jėgų sukurtoms kliūtims ir mėgstate sportinį stilių, tuomet pasidomėkite ciklokrosu arba kalnų XC dviračiu, kuris yra greitas sportinis kalnų dviračio modelis. Jei galvojate apie nusileidimą nuo techniškai sudėtingų stačių šlaitų, tuomet pasidomėkite greitojo nusileidimo dviračiu.
Rėmas ir komponentai
- Rėmas tvirtas, pritaikytas važiuoti per kliūtis.
- Turi nedidelį amortizatorių (65 – 110 mm) priekyje.
- Ratai tvirti, mažesni už plentinio (26 colių), padangos labai plačios (44 – 60 mm). Protektorius gilus, didelis, pakankamas įvažiuoti į kalną per slidų purvą.
- Pavarų daug (3×9). Turi daug žemų pavarų, kurių prisireikia važiuojant nestabiliu gruntu.
- Stabdžiai svirtiniai, pritaikyti plačioms padangoms, arba diskiniai. Pastarieji yra pranašesni, nes stabdymui netrukdo ant ratlankio susikaupęs purvas.
- Vairas tiesus, platus, su juo galima tiksliai ir tvirtai valdyti dviratį važiuojant per purvą ar šaknis. Prie vairo primontuojami papildomi ragai dar labiau pagerina valdymą.
Kaina
Kalnų dviračių paprasčiausių modelių kainos prasideda nuo 1000 litų, o geriausių modelių siekia 3000 – 4000 litų. Sportiniai modeliai skirstomi į specializuotus kalnų dviračių tipus: kalnų XC, greitojo nusileidimo (Freeride/Downhill), AM/Enduro ir kt. Jų kainos yra gerokai didesnės.
Kalnų XC dviratis
Pagrindinės savybės
Kalnų XC dviratis (XC/cross-country bicycle) skirtas greitai važiuoti įvairaus sudėtingumo bekele. Šis dviratis yra greičiausias iš kalnų dviračių. Orientuotas į važiavimą bekele, sunkaus pravažumo keliais. Kaip ir kiti kalnų dviračiai, XC dviratis tvirtas, stabilus, už kitus kalnų dviračius lengvesnis ir greitesnis.
Panašūs dviračiai
Jei jums vis dar per maža greičio, arba jei dažnai važiuojate ir bekele, ir asfaltu, tuomet verta pasidomėti ciklokroso dviračiu. Jei galvojate apie nusileidimą nuo techniškai sudėtingų stačių šlaitų, tuomet pasidomėkite greitojo nusileidimo dviračiu, nes ten XC dviračio galimybių gali neužtekti.
Rėmas ir komponentai
- Rėmas itin tvirtas, pritaikytas važiuoti per kliūtis. Sėdėsena ne tokia statmena kaip kitų kalnų dviračių, važiuojama šiek tiek pasilenkus į priekį, nors ir ne tiek, kaip su plentiniu dviračiu.
- Turi nedidelį amortizatorių (65 – 110 mm) priekyje. Kartais turi panašaus ilgio ar trumpesnį amortizatorių gale.
- Ratai nedideli (26 colių), padangos plačios (44 – 60 mm). Protektorius gilus.
- Pavarų daug (3×9). Pavarų diapazonas platus, skirtas važiuoti tiek į kalną, tiek nuo jo.
- Diskiniai stabdžiai pasižymi ypač didele stabdymo jėga ir tiksliu stabdymo jėgos dozavimu. Svirtiniai stabdžiai naudojami vis rečiau.
- Vairas tiesus, platus, gali būti su papildomai ragais.
- Sportiniuose modeliuose pedalai būna prisegami prie batų.
- Palyginus su kitais kalnų dviračiais, sveria nedaug (8-14 kg).
Kaina
Dėl aukštų amortizatorių kainų XC kalnų dviratis būna brangus (3000 – 6000 litų), o sportinis pilnos amortizacijos dviratis – dar brangesnis (iki 14 000 litų).