Laivas „Meridianas“ – lankytina vieta Klaipėdoje

Meridianas – medinis burinis laivas (barkentina) Klaipėdoje, miesto simbolis, viena iš turistų lankomiausių vietų uostamiestyje. Prišvartuotas miesto centre, kairiajame Danės krante.

Meridianas

Po 2012–2014 m. atlikto kapitalinio remonto AB „Klaipėdos laivų remontas“, laivas yra atviras lankymui. Apatiniame denyje įrengtas 60 vietų jūrinės tematikos restoranas. Laive vyksta Lietuvos jūrų muziejaus organizuojami edukaciniai užsiėmimai vaikams. Atidarytos vidaus ir lauko ekspozicijos, kuriose eksponuojami laivo įrangos prietaisai, medinės konstrukcijų dalys, balasto akmenys, autentiškas burlaivio sraigtas ir kt.

Meridianas

Istorija
1944 m. rugsėjo 19 d. Suomija pasirašė paliaubų sutartį su TSRS ir įsipareigojo padengti karo nuostolius – 300 milijonų JAV dolerių (tuometinis dolerio kursas – 35 JAV doleriai už aukso unciją). Už dalį šios sumos šalis turėjo pastatyti beveik šimtą medinių burinių laivų ir perduoti juos TSRS. Iš viso keturiose laivų statyklose pastatytas 91 medinis burlaivis (17 mokomųjų barkentinų, 73 krovininės škunos ir 1 mokslinių tyrimų škuna).

Medinė barkentina „Meridianas“, sąraše vadinta Nr. 5, pastatyta 1947–1948 m. Suomijos Turku laivų statykloje „Oy Laivateollisuus Ab“ ir perduota TSRS. 1949 m. gegužės 3 d. burlaivį perėmė Klaipėdos jūreivystės mokykla.

1954 m. „Meridianas“ priimtas į Baltijos jūros mokomųjų laivų būrį, sudarytą iš visų Baltijos baseino TSRS žuvies pramonės mokomųjų laivų. Barkentinos uostu tapo Ryga. 1954–1957 m. burlaivyje praktiką atliko Kaliningrado, Rygos ir Klaipėdos jūreivystės mokyklų kursantai. 1961–1965 m. „Meridianas“ lankė Europos, Afrikos uostus. 1965–1967 m. Baltijoje ir Rygos įlankoje plaukiančioje barkentinoje buvo mokomi būsimi jūrininkai.

1968 m. „Meridianas“ išbrauktas iš plaukiojančių mokomųjų laivų sąrašo. Vilkikas „Kagul“ barkentiną atplukdė į Klaipėdą. 1970 m. laivas perduotas Klaipėdos valgyklų, restoranų ir kavinių trestui. 1971 m. burlaivyje pradėjo veikti tuomet prestižinis restoranas.

1994 barkentina perduota (privatizuota) UAB „Meridianas“ nuosavybėn. 2001 m. laivą už simbolinį 1 litą iš  UAB „Meridianas“ nupirko Artūras Žičkus. Buvo įkurtas  Klaipėdos jūrinio miesto simbolio burlaivio „Meridianas“ paramos fondas, kuriam perduotas burlaivis.

2012 m. spalio 19 d. Fondo finansinius įsipareigojimus padengė bei jį perėmė Klaipėdos verslininkai Aidas Kaveckis („Friedricho Pasažo“ savininkas) ir Aloyzas Kuzmarskis (Klaipėdos jūrų krovinių kompanijos „Bega“ vadovas). Buvo konstatuota avarinė laivo būklė, imta skubiai ieškoti galimybių jį remontuoti. Jau lapkričio 10 d. „Meridianas“, lydimas daugiau kaip 5000 susirinkusių klaipėdiečių,  sėkmingai išplukdytas į AB „Klaipėdos laivų remontas“ doką. Pradėtas laivo korpuso remontas. Iki 2012 m. gruodžio pabaigos atlikti laivo defekacijos ir puvinio, grybelio bei kito poveikio pažeistų detalių demontavimo darbai. Demontuota apie du trečdalius sunykusių medinių konstrukcijų ir apkalos. Išsaugota visa apatinė laivo dalis, kuri po atstatymo eksponuojama laive per apatinio denio grindyse įrengtus „langus“. Demontuoti stiebai ir antstatai suremontuoti ir vėliau grąžinti į laivą. 2013 m. sausio mėn. pradėti burlaivio atstatymo darbai. Spalio 17 d. atstatytas „Meridianas“ nuleistas iš doko, remonto darbai toliau vyko prie AB „Klaipėdos laivų remontas“ krantinės.

2013 m. lapkričio 9 d. „Meridianas“ atplukdytas į savo nuolatinę stovėjimo vietą prie Dangės krantinės. Čia toliau buvo tęsiami vidaus įrengimo darbai. 2014 m. liepos 19 d. „Meridianas“ pakėlė bures ir simboliškai buvo perduotas visuomenei. Gruodžio 18 d. atgimęs „Meridianas“ atvėrė duris lankytojams. Burlaivio vidiniame denyje įrengtas kur kas prabangesnis restoranas, nei prieš kelis dešimtmečius buvęs klaipėdiečių ir miesto svečių traukos centras.

Meridianas

Įdomūs faktai

  • 1956 m. vasarą barkentina pateko į uraganą ir vos nežuvo ant Gotlando salos uolų.
  • 1956 m. vėlyvą rudenį į Rygą grįžtančio laivo kelią užtvėrė ledo laukai, ir barkentina liko žiemoti Leningrade.
  • 1968 m. nelaimingo atsitikimo metu laive žuvo 6 kursantai.
  • 2000 m. rugsėjo 24 d. laivą bandyta susprogdinti. Sprogimo metu suniokotas laivagalis, vairinė (vėliau atstatyta kapitaliai rekonstruojant laivą).
  • 2012 m. spalio pradžioje laivo paramos fondo vadovas A. Žičkus kreipėsi į Vyriausybę leidimo nuskandinti barkentiną teritoriniuose Lietuvos vandenyse. Motyvas – lėšų laivo remontui bei išlaikymui stoka.

Techniniai duomenys

  • Ilgis su bugšpritu – 51,70 m
  • Ilgis su laivagalio valties keltuvu – 44,91 m
  • Denio ilgis – 43,57 m
  • Ilgis pagal vaterliniją – 39,00 m
  • Ilgis tarp statmenų – 37,50 m
  • Plotis – 8,75 m
  • Borto aukštis – 3,90 m
  • Grimzlė – 3,45 m
  • Vandentalpa – 626 dwt
  • Krovumas – 300 t
  • Visa krovinio talpa –312,4 dwt
  • Talpa – 192 BRT, 177 NRT
  • Triumų tūris – 525 m³
  • Burių plotas – 840 m²
  • Pagrindinis variklis – „June Munktel“ (švedų)
  • Variklio galingumas – 225 AJ
  • Greitis plaukiant su varikliu – 7,5 mazgo
  • Greitis plaukiant su burėmis – iki 8 mazgų
  • Įgulos narių skaičius – 58 (4)[3]

Techninių duomenų pakeitimai po rekonstrukcijos (2014 m.)

  • Registravimas – plūduriuojantis įrenginys (https://e-seimas.lrs.lt/rs/legalact/TAD/TAIS.226364/)
  • Korpusas – metalinis, išorės išklotas medžių
  • Variklis – variklio nėra
  • Elektros maitinimas – stacionarus prijungimas prie miesto tinklo (120 kW )
  • Vandentiekis, kanalizacija – stacionarus prijungimas prie miesto tinklo
  • Šildymas – „Daikin“ firmos (Japonija) šilumos siurblys (oras-oras)

Informacija paruošta remiantis: https://lt.wikipedia.org

GPS: 55.71033, 21.13492
Žemėlapis:
Meridianas žemėlapis

Jums gali prireikti:
miegmaišiai

Rašyti atsiliepimą arba komentarą